niedziela, 22 marca 2015

Razowe bułeczki orkiszowe

Zachciało mi się bułek. Ale takich razowych, cięższych, a nie puszystych, białych, pszennych. Lubię bułeczki niebanalne, eksperymentuję z różnymi dodatkami, ale tym razem posłużyłam się przepisem z Kwestii Smaku. Użyłam innej mąki, bo nie miałam w domu akurat pszennej razowej. Zapomniałam dodać jajka i posypałam po swojemu :) Ciasto pięknie wyrosło, bułki pychaa!!!



Składniki na 12 sztuk:

2 ziemniaki
3 szklanki (po 140 g) mąki razowej pszennej lub orkiszowej
1,5 łyżeczki soli
2 i 1/4 łyżeczki suchych drożdży
3 łyżki cukru
1/4 szklanki mleka w proszku
3/4 szklanki mleka
40 g masła
1/2 szklanki wody
1 jajko
4 łyżki płatków zbożowych (owsianych, jęczmiennych) lub ziaren do posypania


Ziemniaki obrać i ugotować w lekko osolonej wodzie. Odcedzić, przecisnąć przez praskę, odmierzyć 150 g.
Do miski wsypać mąkę, sól, cukier, drożdże, mleko w proszku, wymieszać.
Mleko podgrzać w rondelku z masłem do rozpuszczenia (ma być ciepłe, ale nie gorące).
Do miski dodać ziemniaki, mleko z masłem, żółtko (białko zostawić do smarowania bułek), ciepłą wodę. Wyrabiać mikserem z hakiem, aż utworzy się elastyczna kula, odchodząca od ścianek miski (około 5 minut). Odstawić do podwojenia objętości (około 1 h).
Ciasto przełożyć na stolnice oprószoną mąką, podzielić na 12 części i formować bułeczki. Układać na blasze wyłożonej papierem do pieczenia w odstępach. Przykryć ściereczką i odstawić do napuszenia na 30-40 minut.
Piekarnik nagrzać do temperatury 180°C. Bułeczki smarować białkiem, posypać płatkami zbożowymi lub ulubionymi ziarnami. Piec 20-25 minut do zezłocenia. Smacznego!!!


Przepis bierze udział w akcjach

Domowa piekarenka 2015

oraz prowadzonej w marcu przez Akacjowy Blog

1 komentarz:

  1. Bułeczki wyglądają pysznie, w sam raz na śniadanie :) Dziękujemy za dodanie ich do marcowej listy, pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń