niedziela, 8 marca 2015

Tarta pełnoziarnista z radicchio- czerwoną cykorią

Moim największym odkryciem włoskim jest radicchio- czerwona cykoria o intensywnym, gorzkim smaku. Uwielbiam ją na surowo w sałatkach, pieczoną na pizzy, posypaną serem i zapieczoną. Za każdym razem, gdy odwiedzam brata albo on przyjeżdża do Polski, zamawiam radicchio w dużych ilościach, bo w moim małym mieście jest praktycznie nie do dostania.
Dzisiaj fantastycznie rozpoczęłam dzień- długim, szybkim spacerem z psem. Wszystko mi pachniało, słońce grzało, niebo niebieskie- wiosna nareszcie się pojawiła. Wróciłam naładowana pozytywną energią, prysznic, kawa z mężem i... tyle go widziałam. Wiosna oznacza też początek sezonu motocyklowego, więc zostałam w domu sama, pilnując pogrypowego syna Stanisława. A przecież nie będę oglądać telewizji ani sprawdzać dyktand, prawda? Zabrałam się za pieczenie i na celowniku znalazło się właśnie radicchio. Ostatnia wytrawna tarta pojawiła się na blogu chyba w sierpniu, pora więc nadrobić zaległości. Spód pełnoziarnisty orkiszowy, nadzienie z serem Grana Padano, pyszności!!! Polecam :)





Składniki na ciasto:
200 g mąki pełnoziarnistej pszennej lub orkiszowej
120 g zimnego masła
1/2 łyżeczka soli
1-2 łyżki zimnej wody

Mąkę wysypać na stolnicę, dodać sól i masło posiekane na kawałki. Rozcierać palcami, aż powstaną grudki, dodać wodę i szybko zagnieść ciasto. Schłodzić w lodówce przez 1/2 godziny.

Piekarnik nagrzać do temperatury 180°C. Formę na tartę o średnicy 23-24 cm wysmarować masłem, wyłożyć ciastem, ponakłuwać widelcem. Na cieście położyć papier do pieczenia, obciążyć grochem, fasolą lub ryżem, piec z obciążeniem 15 minut. Następnie usunąć obciążenie i dopiekać jeszcze 5 minut.



Farsz:
3 jajka
1 niewielka główka radicchio lub zwykłej cykorii
50 g startego parmezanu lub grana padano
100 ml kwaśnej śmietany 18%
1/2 łyżeczki suszonego tymianku
sól i pieprz do smaku

Cykorię posiekać nożem, ale niezbyt dokładnie- to mają być spore kawałki (można też porwać palcami). Jajka wymieszać z serem, śmietaną, solą, pieprzem i tymiankiem. Na podpieczony spód wyłożyć radicchio, zalać masą jajeczną i piec przez 15 minut. Po upieczeniu można posypać świeżymi liśćmi cykorii porwanymi na kawałki.  Doskonałe zarówno na ciepło, jak i na zimno. Smacznego!!!


4 komentarze: