piątek, 24 kwietnia 2015

Rolada z galaretką

Świątecznymi wypiekami zajęłam się ja- na ochotnika oczywiście, a że spędzałam je poza domem, postanowiłam ciasta popiec w swoim sprawdzonym piekarniku, a  kremy zrobić już na miejscu, u rodziny. Więc zaopatrzyłam się obficie w  kremówki, serki mascarpone i inne niezbędne  produkty. Ok. 200 km od domu przypomniało mi się, że wszystkie moje zakupy zostały w lodówce... Teraz muszę jakoś te wszystkie dobroci wykorzystać. Postanowiłam zrobić roladę, której dawno nie piekłam, a którą wszyscy bardzo lubią.



Składniki na biszkopt:
5 jajek
5 łyżek cukru
5 łyżek mąki pszennej
2 łyżki  mąki ziemniaczanej
½ łyżeczki proszku do pieczenia

Białka ubić na puszystą pianę,  na koniec łyżka po łyżce dodawać cukier i żółtka.
W osobnej misce wymieszać obie mąki z proszkiem do pieczenia, po czym dodać je do ubitej masy jajecznej i delikatnie wymieszać, tylko do połączenia składników, najlepiej ręczną trzepaczką, można też mikserem, ale na najniższych obrotach i tylko ok. ½ minuty.
Wlać do dużej blachy, takiej która jest (przeważnie) na wyposażeniu piekarnika (u mnie 43x37) wyłożonej pergaminem.
Wsadzić do nagrzanego do 170st  piekarnika  na  ok. 15 (trzeba pilnować, tak aby nasz biszkopt osiągnął  tylko lekko złocisty kolor)
Po upieczeniu wyciągamy od razu razem z pergaminem i wykładamy ,,do góry nogami” na czystą ściereczkę i od razu, takie gorące, zwijamy w  miarę ciasno, wzdłuż dłuższego boku. Zostawiamy do ostygnięcia.




Składniki  na masę:
300 ml śmietany kremówki
250 g serka mascarpone
2-3 łyżki cukru pudru
1 łyżeczka cukru wanilinowego lub kilka kropli aromatu
3 różnokolorowe galaretki
5-6 kostek czekolady


Każdą  z galaretek rozpuścić w 250 ml wrzątku ( najlepiej kilka godzin wcześniej). Kiedy są już całkowicie stężałe powyciągać i pokroić w małą kostkę.
Śmietanę ubić na sztywno z cukrem pudrem i aromatem waniliowym, na koniec dodać serek i jeszcze chwilę ubijać.
Rozwinąć delikatnie wystudzony całkowicie biszkopt i nałożyć równomiernie masę śmietanową (zostawić 2-3 łyżki do dekoracji),  na tym rozłożyć równomiernie kosteczki galaretki (tej galaretki trochę nam zostanie, ale przyda się jeszcze do dekoracji, a z resztą na pewno poradzą sobie dzieci :) )
Zwijać roladę tak jak stygła czyli wzdłuż dłuższego boku, w miarę ścisło, ale bez przesady, żeby nam krem nie ,,uciekał” .
Rozpuścić czekoladę z 2-3 łyżkami mleka lub kremówki.
 Na wierzchu zrobić ,,esy-floresy” roztopioną czekoladą, na to udekorować dowolnie masą śmietanową i obsypać kosteczkami galaretki. Schłodzić kilka godzin w lodówce.
Smacznego!




1 komentarz:

  1. Szukałam pomysłów na jakieś ciasto i teraz już nie muszę szukać :) Smakowicie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń